Wednesday, February 20, 2013

Najpopularniejsze dystrybucje i oprogramowanie w 2012 roku

Już w grudniu użytkownicy największego linuksowego forum mogli oddawać swoje głosy na najpopularniejsze projekty open source w roku 2012. Wyniki zostały ogłoszone na początku lutego 2013 roku.

Poniżej przedstawię wybrane kategorie, które mnie cieszą, bo sam na nie głosowałem.

2012 LinuxQuestions.org Members Choice Award Winners:

Server Distribution of the Year - Debian (28.74%)
Najpopularniejszą dystrybucją serwerową został Debian, podobnie jak w poprzednim roku, ale spadł jego udział z 31.15%. Ja używam tego systemu również na komputerach domowych.

Database of the Year - MySQL (40.00%)
Najpopularniejszym serwerem baz danych został MySQL, podobnie jak rok temu, wtedy 49.54%. Jak widać proces migracji do MariaDB będzie bardziej ewolucyjny, niż reakcyjny na politykę Oracle po przejęciu Sun.

Virtualization Product of the Year - VirtualBox (53.79%)
Ten wybór mnie już nie cieszy, głosowałem na KVM i mam nadzieję, że mój wkład w jego popularyzację w postaci artykułu, który ukaże się już w marcu i kwietniu coś przyśpieszy. W ogóle nie wiem w jakim kontekście VirtualBox miałby występować poza zastosowaniami desktopowymi. Jeżeli chodzi o otwartą i serwerową wirtualizację to tu wygrywa KVM.

Network Security Application of the Year - Wireshark (25.79%)
Nie pamiętam, czy był do wyboru tcpdump, jeżeli był to głosowałem na niego, w przeciwnym wypadku, również głosowałem na Wireshark.

Host Security Application of the Year - SELinux (34.07%)
To kolejna z dużych radości, chociaż rok temu było 50.42%, nie wiem dlaczego. W każdym bądź razie jest to jednocześnie najlepszy i najmniej używany mechanizm bezpieczeństwa w GNU/Linux. Od dawna walczy z tym Red Hat, to on ma chyba największy wkład w jego rozwój.

Text Editor of the Year - vim (34.35%)
Tu bez komentarza, oczywiście sam na niego głosowałem i używam :)

Programming Language of the Year - Python (28.03%)
Python też mnie cieszy, widać nie tylko Perl. Mój ips_outline został napisany w Pythonie.

Web Server of the Year (NEW) - Apache httpd (74.04%)
A tu bez rewelacji, ale jako nowa kategoria otwiera drzwi dla innych projektów.

To chyba wszystkie kategorie, które mnie interesują, jeżeli chcesz zobaczyć pozostałe znajdziesz je tutaj.

Powyższe wyniki ankiet stanowią pewnego rodzaju odpowiedź na pytanie np. "Jaka dystrybucja jest najlepsza na serwer?", "Jaki tekstowy edytor jest najlepszy?" itp.. Pytanie tylko na ile społeczność LinuxQuestions.org stanowi najlepszą próbę do przeprowadzania takich badań. LQ to największe międzynarodowe forum linuksowe, które istnieje od ponad 12 lat. Lepszy przekrój dałoby tylko przeprowadzenie takich ankiet na innych forach i sumowanie wyników. Natomiast jeżeli chodzi o ankiety z tylko jednego forum, to LQ jest chyba najlepszym miejsce.

No comments:

Post a Comment