Thursday, January 13, 2011

DOSBox

Ostatnio nauczyłem się dwóch rzeczy, pierwsza to techniczna, a druga zasada obowiązująca w życiu. Zacznę od tej drugiej. Otóż mówi się, że potrzeba jest matką wynalazku. Odkryłem kto jest ojcem wynalazku - to wojna.
W wyniku "wojny" musiałem zrobić coś czego normalnie bym nie zamierzał robić, ale ponieważ byłem do tego zmuszony, to nie miałem wyjścia.

Problem polegał na przeniesieniu programu DOS (księgowego) z Windows XP na Vista. Zdziwiło mnie to, że po raz kolejny rozwiązuje problem z systemem Microsoftu dzięki projektom open source! Rozwiązania dla biznesu zawiodły, musiałem użyć emulatora DOSBox. Czyż to nie kpina? Microsoft nie zajmuje się tak bardzo problemem starszych programów DOS-owych powszechnych w księgowości jak programiści udostępniający swój kod na licencji GNU GPL.

Ostatnio pisałem o tym, czym jest Linux. Widocznie należałoby jeszcze wspomnieć o tym, że GNU to nie tylko darmowe narzędzia dla otwartego systemu, ale również dla Microsoft Windows.

Powiem więcej, zauważyliście na jakim poziomie jest notatnik w Windows? problem ten rozwiązuje projekt GNU GPL zwany Notepad++.

1 comment:

  1. Nie, to nie jest kpina, to żenada ;-)
    Sam bardzo często używam narzędzi GNU czy OpenSource do ratowania NajlepszegoSpośródSystemów czy danych utworzonych przez NajlepszeZNarzędzi.
    Przykłądy? Prosze bardzo:
    - Trinity Rescue Kit - swiss army tool do naprawy konającej końcówki z XP - zawiera narzędzia do naprawy rejestru, odzyskiwanie plików, "prawdziwy" antywirus (bo odpalany całkowicie poza zainfekowanym systemem a nie jako proces w nim) itp. itd.

    - AbiWord - uszkodzone dokumenty MS Worda, których nie dało się naprawić narzędziami Tfurcuff, zwykle udaje się odrestaurować AbiWordem czy Writerem z LibreOffice.

    - Gparted LIVE - zestaw narzędzi do testowania i naprawy logicznej struktury dysku, zwykle potrafi naprawić błędy, z którymi nie radzi sobie Microsoftowy chkdsk, a w najgorszym przypadku uświadamia chkdisk-owi, że jednak coś jest nie tak ;-)

    - i kończąć na narzędziach cat,awk,grep,find - pozwalają szybko odnaleźć pliki czy katalogi które pani Zosia "przypadkiem nieświadomie niechcący" złapała myszką i przeniosła kilkadziesiąt poziomów w głab drzewa katalogów ;-)

    ReplyDelete