Wednesday, January 19, 2011

Linux dla internautów

Dziś słów kilka o tym, do czego można polecić Linuksa z czysty sumieniem. Sam używam go już dosyć długo, nie znaczy to jednak, że gdy rozmowa schodzi na temat Linuksa to polecam go każdemu. Wręcz przeciwnie, przeważnie milczę. Nie dlatego, że do niczego się on nie nadaje, tylko dlatego, że Linux lepszy jest w czymś innym, niż "on" potrzebuje.
Ponieważ chciałbym wesprzeć popularyzację Linuksa musiał wymyślić jakieś zastosowanie, które spodobałoby się przeciętnemu użytkownikowi komputera. Z mojego doświadczenia wynika, że Linux najlepiej sprawdza się w dwóch przypadkach:
  • serwer
  • programowanie
Jeżeli o mnie chodzi, to przeszedłem na Linuksa z ze względu na drugi punkt, pierwszy pojawił się później. Co do zastosowań domowych to nie jest za wesoło - zależy co się robi na komputerze.

Tak więc myślałem nad tym, w jakim zastosowaniu, a raczej dla kogo Linux może być fajny na komputerze domowym. W końcu wymyśliłem, a może trochę ściągnąłem od Google. Chodzi dokładnie o Chrome OS, czyli system oparty na Linuksie dla ludzi, którzy najczęściej korzystają z komputera aby użyć sieci. To fakt takich jest dużo i tu rzeczywiście można by polecić Linuksa. Oto najważniejsze powody jakie przyszły mi do głowy:
  • brak wirusów
  • dostępne są najpopularniejsze przeglądarki z najważniejszymi wtyczkami
  • możliwość kontroli treści (np. dla dzieci) przez dansguardiana
  • ładny pulpit (efekty 3D)
Do tego należy dodać, że aplikacje Web cały czas rozwijają się, więc dla internauty częściej wystarcza przeglądarka, a coraz mniej potrzebne jest tradycyjne oprogramowanie. Mam nadzieję, że rozwój takich technologii jak HTML5 i WebGL umocni sens wykorzystywania systemu Linux jako komputer internauty.

Mam zamiar napisać przewodnik, który będzie wyjaśniał jak skonfigurować Debiana w roli systemu do przeglądania Internetu.

No comments:

Post a Comment