Monday, November 29, 2010

Operacja dzielenia w Pythonie

Pythona pobierznie znam od ok. 4 lat, podobał mi się gdy używałem biblioteki GTK+. Dlatego chciałem lepiej się z nim zapoznać, między innymi w tym celu miałem napisać program w nim dla wprawy. Algorytm programu opiera się na działaniach na liczbach z przecinkiem. Jedną z pierwszych rzeczy jaką trzeba zrobić to policzyć jakim procentem sumy trzech zmiennych jest każda ze zmiennych.
Napisałem prosty skrypt w Pythonie zawierający kod:


liczba_h_w_piatek = 3
liczba_h_w_sobote = 5
liczba_h_w_niedziele = 5

procent_h_dla_piatku = liczba_h_w_piatek/(liczba_h_w_piatek+liczba_h_w_sobote+liczba_h_w_niedziele)

print "%.2f" % (procent_h_dla_piatku)

W wyniku otrzymałem "0.00", co jest? Python mnie powalił, a miało być prościej.


Okazało się, że Python v < 3  ma z tym problem! Wkurzyłem się i napisałem to w C++:
#include <iostream>

using namespace std;

int main ()
{
float p=3;
float s=5;
float n=5;

cout << p /(p + s + n) << endl;
return 0;
}

Czy to aż tak strasznie? Chyba nie.
Zdecydowałem pisać ten program w C++. Będę musiał zbudować typy danych ale sam algorytm przetwarzania danych wcale nie będzie dłuższy. Rok temu pisałem w C++ z użyciem GTK+ kalkulator i kod wyszedł dosyć znośnie: http://pl.wikibooks.org/wiki/GTK+

No comments:

Post a Comment